Zákoník práce umožňuje ustanovením
			 § 182 poskytovat cestovní náhrady
			 zaměstnancům při pracovních cestách formou paušálu. Principiálně paušalizace
			 znamená stanovení průměrné hodnoty paušalizovaných částek, přičemž
			 takovýto průměr musí být vždy stanoven z dostatečně velké skupiny homogenních
			 hodnot, tzn. hodnot zjištěných za dostatečně dlouhou dobu, týkajících se
			 příslušné osoby nebo skupiny osob, časově, prostorově a věcně spolu
			 souvisejících, zjištěných za stejných nebo obdobných podmínek a očištěných o
			 extrémní hodnoty. Jinak nebude vypočtený průměr (paušál) spolehlivý a
			 použitelný.
     Účelem paušalizace cestovních náhrad je zjednodušení
			 vyúčtování cestovních náhrad zejména u zaměstnanců, kteří jsou pravidelně
			 vysílání na pracovní cesty převážně do stejných míst nebo do okruhu stejných
			 míst, na stejně dlouhou dobu za přibližně stejných podmínek, stejným dopravním
			 prostředkem apod., tj. také přibližně za stejné výše výdajů. Pro stanovení výše
			 paušálu cestovních náhrad musí být použity skutečné výdaje na cestovní náhrady
			 z předchozího období a také příslušné očekávané průměrné výdaje.
     Formou paušálu lze poskytovat náhrady všech
			 druhů cestovních výdajů anebo jednotlivých druhů cestovních náhrad,
			 nikoliv však pouze jejich dílčích částí. Zaměstnavatel tak nemůže stanovit
			 např. nějaký koeficient, kterým budou násobeny kilometry ujeté soukromým
			 vozidlem na pracovní cestě. Může však stanovit paušálem náhradu jízdních výdajů
			 za použití vozidla zaměstnavatele, tzn. základní náhradu a náhradu za
			 spotřebované PHM jako celek. Paušální částku lze se zaměstnancem sjednat, příp.
			 ji zaměstnavatel může určit vnitřním předpisem nebo individuálním písemným
			 určením, a to jako měsíční anebo denní náhradu. Při paušalizaci
			 náhrad určité skupině zaměstnanců je nutné vycházet z průměrných podmínek
			 těchto zaměstnanců, které nesmí mít velké výkyvy.
     Výši paušálu tak zaměstnavatel stanoví podle
			 průměrných podmínek rozhodných pro poskytování cestovních náhrad z předchozích
			 období, tj. např. z průměrné doby trvání pracovních cest příslušných
			 zaměstnanců, z průměrných náhrad za ubytování poskytovaných v předchozím období
			 těmto zaměstnancům, z průměrné výše nutných vedlejších výdajů, z průměrné výše
			 jízdních výdajů apod., příp. také z očekávaných průměrných výdajů.
     I u paušálních náhrad platí, že se poskytují v
			 souvislosti s konáním cest, za které zaměstnanci cestovní náhrady podle
			 zákoníku práce přísluší. Vedle paušálních částek lze zaměstnanci poskytovat
			 pouze ty cestovní náhrady, které nebyly do paušálu zahrnuty. Proto se také v
			 případě měsíčního paušálu musí určit způsob krácení paušálu za
			 nepřítomnost zaměstnance v práci (dovolená, nemocenská apod.), příp. za dny
			 konání pracovních cest, které nejsou součástí paušálu, v příslušném měsíci.
			 Vzhledem k tomu je také stanovena pro sjednání nebo stanovení paušálu písemná
			 forma a doklady, na jejichž základě byla výše paušálu stanovena, musí být k
			 dispozici nejen k nahlédnutí zaměstnanci, pro kontrolu nejen zaměstnanci, ale i
			 příslušným kontrolním orgánům.
     Vzhledem k měnícím se podmínkám by měl zaměstnavatel
			 alespoň jednou za rok (zdaňovací období) stanovený paušál přezkoumat,
			 tzn. ověřit, zda se nezměnily podmínky, za kterých bylo o poskytování
			 cestovních náhrad formou paušálu rozhodnuto a částky paušálních náhrad
			 vypočteny, a pokud ano, pak rozhodnutí změnit tak, aby odpovídaly nové situaci.
			 Musí tak učinit, dojde-li např. ke změně místa výkonu práce, stanoveného
			 dopravního prostředku, času potřebného pro uskutečnění příslušných pracovních
			 cest, cen jízdného, ubytování, pohonných hmot, výše sazeb stravného apod.
     Jak již bylo uvedeno, sjednání anebo určení konkrétní
			 paušální částky musí být provedeno písemnou formou tak, aby bylo
			 jednoznačně zřejmé, kterých zaměstnanců (jmenovitě, profesních skupin apod.) se
			 paušalizace týká, o které druhy náhrad přitom jde (paušalizovat není nutno
			 všechny druhy náhrad), zda jde o denní anebo měsíční paušál, ve kterých
			 případech a jakým způsobem bude paušál krácen a jak bude jeho vyplácení
			 příslušným zaměstnancům (do kolika dnů po stanoveném období, v hotovosti, při
			 vyúčtování mzdy apod.) prováděno.
     Poskytování cestovních náhrad zaměstnancům formou
			 paušálu neznamená, že zaměstnanci již nemusí být prokazatelně vysíláni na
			 pracovní cesty, že nemusí být vedena evidence pracovních cest apod.
			 Evidence pracovních cest je např. jedním z podkladů pro stanovení výše paušálu
			 (anebo jeho změny) pro následující období. Zaměstnavatel bude muset vždy
			 prokázat, že paušální částky cestovních náhrad byly zaměstnancům poskytnuty za
			 cesty související se zdaňovanými příjmy zaměstnavatele.
 NahoruPAUŠALIZACE JÍZDNÍCH VÝDAJŮ MHD
DOTAZ Č. 1
Podle
			 § 159 odst. 2 zákoníku práce je možno
			 proplácet jízdní výdaje MHD bez doložení jízdenky. Setkali jsme se s názorem,
			 že z toho lze dovodit, že při stanovení paušálu jízdních výdajů MHD nemusí být
			 dokládány jízdenky a že stačí provést kalkulaci na základě platného tarifu MHD.
			 V ustanovení
			 § 6 odst. 8 ZDP se však hovoří o
			 kalkulaci skutečných výdajů, což je podle našeho názoru jízdenka, neboť tarif
			 neprokazuje, že cesta byla skutečně vykonána a že tedy vznikl zaměstnanci
			 výdaj. Který výklad § 6 odst. 8 ZDP je správný?
     Ustanovení
			 § 6 odst. 8 ZDP se týká paušálních
			 částek poskytovaných zaměstnancům za opotřebení věcí uvedených v ustanovení
			 § 6 odst. 7 písm. b) až d) ZDP.
			 Netýká se tedy cestovních náhrad.
     Možnost paušalizace cestovních náhrad je upravena v
			 ustanovení
			 § 182 zákoníku práce, kde je uvedeno, že při sjednání nebo
			 určení paušální měsíční nebo denní částky cestovní náhrady se vychází z
			 průměrných podmínek rozhodných pro poskytování cestovních náhrad, z výše
			 cestovních náhrad a z očekávaných…