Nejednou jsem se setkala s názorem, že když si ženy
			 vynutily rovnoprávnost, proč mají mít výjimky a zvláštní ochranu v práci?
			 Věřím však, že s rozšiřující se informovaností se bude jednat již jen o
			 ojedinělé názory, popř. důsledek nesprávného či nedostatečného pochopení právní
			 úpravy chránící ženy na pracovišti. Při zamyšlení se nad hlavními důvody
			 vedoucími ke zvýšené ochraně žen při práci je zřejmé, že smyslem této právní
			 úpravy není vytvářet pro ženy privilegia na poli pracovním (koneckonců pak
			 bychom nemuseli v praxi stále čelit otázkám diskriminace žen v práci a řešit
			 je). Cílem je pouze zohlednit jejich fyziologickou odlišnost od mužů (nejen) s
			 ohledem na jejich úlohu (budoucích) matek, neboť skutečně není člověka, který
			 by nepřišel na svět skrze ženu. Čistě pragmatickým argumentem pro obhajobu
			 zvláštních pracovních podmínek tak může být rovněž skutečnost, že právě díky
			 ženám - s mírnou nadsázkou - nejenže nedojde k vymření lidstva jako takového,
			 ale ani budoucích daňových poplatníků.
     Jelikož je problematika zaměstnávání žen otázkou
			 komplexní, na niž je možno nahlížet z více úhlů pohledu a k objektivnímu
			 pojednání by bylo potřeba vyjádření celé řady odborníků specializujících se na
			 dotčené oblasti, text níže se bude zabývat pouze právním rozborem uvedeného
			 tématu (záměrně je tedy vynecháno mj. zaměstnávání otců, ačkoliv se jich
			 dotýkají některá dále citovaná ustanovení zákoníku práce
			  ).
     Právní úprava zaměstnávání žen je obsažena na
			 mezinárodní úrovni
			  , v evropské legislativě
			   i přímo v českém právním řádu, do něhož byly
			 implementovány směrnice a judikatura EU. Právní základ zaměstnávání žen z
			 pohledu českého pracovního práva je primárně zakotven v Listině základních práv
			 a svobod, v
			 § 238 až § 242 zákoníku práce a v
			 dalších souvisejících právních předpisech
			  , jež budou dále více rozebrány.
     První skutečností, s níž je nutno se vypořádat, je
			 střet zásady rovného zacházení se všemi zaměstnanci, pokud jde o jejich
			 pracovní podmínky, odměňování za práci a o poskytování jiných peněžitých plnění
			 a plnění peněžité hodnoty, o odbornou přípravu a o příležitost dosáhnout
			 funkčního nebo jiného postupu v zaměstnání
			   vs. zvýšená ochrana žen a matek, kdy jejich vyloučení z
			 výkonu některých prací by mohlo být ve světle výše uvedeného považováno za
			 diskriminační. Sám zákoník práce nicméně v témže ustanovení zakotvuje, že není
			 diskriminací nerovné zacházení, pokud z povahy pracovních činností vyplývá, že
			 toto rozdílné zacházení je podstatným požadavkem nezbytným pro výkon práce.
			 Za nerovné zacházení tak nemohou být považovány např. limity obsažené v
			 § 238 až 242 zákoníku práce, jež se
			 týkají právě pracovní činnosti žen.
     Základní zásadou zaměstnávání žen je princip, na jehož
			 základě je zakázáno zaměstnávat zaměstnankyně pracemi, které ohrožují jejich
			 mateřství . Tím je myšleno nejen mateřství již existující, ale i
			 teprve budoucí, neboť se obecně předpokládá, že (každá) žena jednou děti mít
			 bude. Výkon určitých, právními předpisy vymezených pracovních činností, který
			 by měl či mohl mít negativní dopad na zdraví a plodnost zaměstnankyň, je proto
			 zakázán. Ty jsou vymezeny zejm. v nařízení vlády
			   upravujícím hygienické limity pro hmotnost ručně
			 manipulovaných břemen, hygienické limity pro tlačné a tažné síly při manipulaci
			 s břemenem jednoduchým bezmotorovým prostředkem apod. Zvláštní vyhláška
			   pak obsahuje výčet pracovišť a prací zakázaných těhotným
			 zaměstnankyním, zaměstnankyním, které kojí, a zaměstnankyním - matkám do konce
			 devátého měsíce po porodu. Takovými pracemi jsou zejména povolání, v nichž na
			 zaměstnankyně působí chemické látky či při nichž zaměstnankyně musí manipulovat
			 s břemeny apod., a které jsou tedy nebezpečné pro zdraví matky a dítěte (ať
			 doposud nenarozeného nebo již narozeného).
     V takových případech je zaměstnavatel povinen
			 zaměstnankyni převést na jinou vhodnou práci ve smyslu
			 § 41 odst. 1 písm. c) zákoníku
			 práce. Výše uvedené však neznamená, že pokud taková zaměstnankyně vykonává
			 práci, která není na černé listině, může ji vždy vykonávat. Jestliže bude z
			 lékařského posudku vyplývat, že není zdravotně způsobilá k výkonu doposud
			 vykonávané práce, musí ji zaměstnavatel dle stejného ustanovení zákoníku práce
			 převést na jinou, pro ni vhodnou práci. Z
			 § 239 odst. 1 zákoníku práce dále vyplývá,
			 že zaměstnankyně musí být současně převedena na práci, při níž může dosahovat
			 stejného výdělku jako doposud.
     Jestliže převedená zaměstnankyně bez svého zavinění
			 dosahuje nižšího výdělku než doposud, vzniká jí (za předpokladu splnění dalších
			 zákonem stanovených podmínek)
			   nárok na vyrovnávací příspěvek v těhotenství a
			 mateřství. Vyrovnávací příspěvek se vyplácí za kalendářní dny, v nichž
			 trvalo převedení na jinou práci nebo ustanovení na jiné služební místo, a to na
			 základě žádosti podané na zvláštním tiskopise Žádost o vyrovnávací příspěvek v
			 těhotenství a mateřství, podaného u OSSZ místně příslušné dle sídla
			 zaměstnavatele, resp. sídla mzdové účtárny zaměstnavatele. Dávku pak vyplácí
			 příslušná OSSZ nejpozději do 1 měsíce následujícího po dni, v němž byl
			 zaměstnankyni stanovený doklad pro nárok na výplatu dávky včetně příslušných
			 podkladů doručen.
     V praxi však poměrně často nastává situace, kdy
			 zaměstnavatel nemá pro zaměstnankyni jinou vhodnou práci, a proto ji
			 fakticky nemůže převést. Jelikož zaměstnavatel nesmí ani připustit, aby
			 zaměstnankyně vykonávala práce, které pro ni nejsou z uvedených důvodů vhodné,
			 jedná se v takovém případě o překážku na straně zaměstnavatele a zaměstnankyni
			 přísluší náhrada mzdy ve výši 100 % průměrného výdělku za každý den trvání této
			 překážky.
     Zaměstnankyně nemá ze zákona nikde stanovenu povinnost,
			 dokdy nejpozději musí těhotenství oznámit. Je však v zájmu zdraví jejího i
			 dítěte, aby tak učinila co nejdříve. Pokud se týká zaměstnavatelů, lze jen
			 doporučit, aby zaměstnankyni převedli na jinou, vhodnou práci vždy, kdy se o
			 těhotenství zaměstnankyně dozví, tedy již ode dne ústního oznámení o
			 těhotenství a bez ohledu na existenci potvrzení od lékaře. Za porušení této
			 povinnosti může být zaměstnavateli uložena sankce ze strany inspektorátu práce
			 až do výše 1 000 000 Kč.
     Zvláštní ochrana zaměstnankyň - matek se projevuje i ve
			 vztahu k pracovní době. Zaměstnavatel je povinen přihlížet při zařazování
			 zaměstnanců do směn k potřebám zaměstnankyň pečujících o děti bez ohledu na
			 jejich věk. Jinými slovy, zaměstnavatel by neměl přidělovat těmto
			 zaměstnankyním práci na dobu, kdy je potřeba jejich péče o dítě (zejm. se bude
			 jednat o odpolední směny, kdy jsou mateřské školky po skončení směny již
			 zavřené apod.). Jinak se zaměstnavatel vystavuje riziku uložení sankce ze
			 strany inspektorátu práce, a to až do výše 300 000 Kč.
     Zaměstnankyně pečující o dítě do 15 let, těhotná
			 zaměstnankyně nebo zaměstnankyně, která prokáže, že převážně sama dlouhodobě
			 pečuje o závislou osobu ve stanoveném stupni
			  , může požádat o kratší pracovní dobu nebo jinou
			 vhodnou úpravu stanovené týdenní pracovní doby a zaměstnavatel je povinen
			 této žádosti vyhovět. V opačném případě mu může být inspektorátem práce uložena
			 pokuta až 300 000 Kč. Výjimkou z této povinnosti je existence vážných
			 provozních důvodů na straně zaměstnavatele. Ty v zákoníku práce ovšem nijak
			 vymezeny nejsou a v praxi je nutné vyhodnotit každý případ individuálně a dle
			 konkrétních provozních podmínek daného zaměstnavatele. Určité vodítko lze
			 nicméně nalézt v rozsudku Nejvyššího soudu , dle kterého je rozhodujícím faktorem vyhodnocení
			 ekonomických dopadů povolení kratší pracovní doby nebo jiné vhodné úpravy
			 pracovní doby na zaměstnavatele ve srovnání s plným výkonem zaměstnankyně.
			 Nejvyšší soud v tomto rozhodnutí dovodil, že ...pouze v případě, že by tím
			 byl znemožněn, narušen nebo vážně ohrožen řádný provoz (plnění úkolů nebo
			 činnosti) zaměstnavatele ..., lze uvažovat o naplnění podmínky existence
			 vážných provozních důvodů bránících vyhovění takové žádosti zaměstnankyně.
     V praxi bude proto nezbytné postupovat skutečně vždy
			 případ od případu. S ohledem na minimalizaci rizika uložení sankce pro
			 nesplnění této povinnosti lze jen doporučit, aby zaměstnavatelé nejprve
			 zvážili, zda nemohou zaměstnankyni nabídnout jinou vhodnou úpravu pracovní
			 doby, která by (alespoň z větší části, když ne zcela) vyhovovala jejich
			 provozním potřebám, a učinili o této nabídce písemný zápis, včetně případného
			 odmítnutí navrhované úpravy pracovní doby ze strany zaměstnankyně.
     Pokud zaměstnankyně tuto alternativu odmítne, popř.
			 zaměstnavatel nebude mít objektivně možnost upravenou pracovní dobu nabídnout,
			 bude zaměstnankyně povinna dodržovat původní pracovní dobu.
     Další omezení jsou kladena na zaměstnavatele, pokud se
			 týká práce přesčas. Navzdory rozsahu práce přesčas, který je zaměstnavatel
			 obecně oprávněn zaměstnanci nařídit, je zaměstnavatelům zakázáno zaměstnávat
			 těhotné ženy jakoukoliv prací přesčas. Zákoník práce tedy nepřipouští ani
			 určitý snížený počet hodin práce přesčas, kterou by zaměstnavatel mohl od
			 těhotné ženy požadovat. Za porušení zákazu zaměstnavateli hrozí sankce až do
			 výše 1 000 000 Kč. Obdobně nekompromisní je zákoník práce, pokud se týká
			 zaměstnankyně pečující o dítě mladší 1 roku. Na rozdíl od těhotné zaměstnankyně
			 však lze ve světle zásady co není zakázáno, je dovoleno dovozovat, že taková
			 zaměstnankyně smí vykonávat práci přesčas alespoň na základě dohody se
			 zaměstnavatelem. Tato dohoda by nicméně měla podle mého názoru umožňovat
			 zaměstnankyni souhlas s prací přesčas odvolat, zejména s ohledem na případnou
			 změnu jejích poměrů (ztráta hlídání apod.). Ačkoliv pro dohodu není vyžadována
			 písemná forma, z důkazních důvodů vždy doporučujeme sjednat dohodu o práci
			 přesčas písemně.
     Zvláštní pracovní podmínky zaměstnankyň se rovněž
			 dotýkají výkonu noční práce. Ačkoliv zákoník práce neobsahuje výslovný
			 zákaz, v praxi zpravidla dochází k vyloučení práce v noci na základě
			 lékařského posudku s ohledem na aktuální zdravotní stav těhotné zaměstnankyně.
			 Povinnost zaměstnavatele převést zaměstnankyni na denní směny může dále
			 vyplynout i čistě z její žádosti, které je zaměstnavatel dle
			 § 239 odst. 1 povinen
			 vyhovět.
     Specifické podmínky se rovněž uplatní pro vysílání
			 zaměstnankyň na pracovní cestu. Podle
			 § 240 odst. 1 zákoníku práce je totiž
			 možné vyslat těhotnou zaměstnankyni, zaměstnankyni pečující o dítě do 8 let
			 věku, osamělou zaměstnankyni pečující o dítě do 15 let či zaměstnankyni
			 pečující o závislou osobu mimo obvod jejího pracoviště nebo bydliště pouze
			 na základě souhlasu. Přeložení je pak přípustné jen na žádost dotčené
			 zaměstnankyně.
     Obecně je v této souvislosti přijímán názor 
			  , že je potřeba získat souhlas ke každé jednotlivé cestě
			 mimo místo bydliště či pracoviště. Generální souhlas (zpravidla obsažený v
			 pracovních smlouvách uzavíraných na začátku pracovního poměru) tedy nebude v
			 těchto případech dostačující.
     Porušením této povinnosti se zaměstnavatel dopustí
			 správního deliktu, za nějž mu může být inspektorátem práce uložena pokuta až do
			 výše 500 000 Kč.
     Zákoník práce dále pamatuje na pracující matky, které
			 kojí. Ty mají vedle přestávek v práci podle
			 § 88 zákoníku práce nárok na přestávky
			 ke kojení. Přestávky na kojení se - na rozdíl od těch…