Systém vypořádání daňové povinnosti prostřednictvím
			 ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění u zaměstnanců se ve svém principu
			 pro rok 2008 (oproti roku 2007) sice nezměnil, ale významné změny ve zdaňování
			 příjmů fyzických osob, které přinesly níže uvedené novely zákona o daních z
			 příjmů, mají dopad na způsob provedení ročního zúčtování záloh a ovlivní
			 výslednou daňovou povinnost zaměstnanců. Jedná se o:
- zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů,
				  kterým došlo s účinností od roku 2008: - k zavedení lineární sazby daně ve výši 15 %, která se
						použije také u zaměstnanců při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za
						tento rok, 
- k rozšíření základu daně a k zavedení tzv. superhrubé
						mzdy, z níž bude vycházet zaměstnavatel též při stanovení daňové povinnosti
						u zaměstnance při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008, 
- k výraznému navýšení všech slev na dani v
						§ 35ba ZDP a dále daňového
						zvýhodnění na vyživované děti (včetně navýšení maximálního limitu pro výplatu
						daňového bonusu), které se použijí pro snížení vypočtené daně také u
						zaměstnanců při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008. Jedná
						se o - základní slevu na dani ve výši 24 840 Kč na
							 poplatníka, která se odečte od vypočtené daně v plné výši též u výdělečně
							 činných starobních důchodců a zahraničních zaměstnancům, kteří jsou daňovými
							 nerezidenty ČR, 
- slevu na dani ve výši 24 840 Kč na druhého z
							 manželů bez vlastních příjmů nebo s vlastními příjmy nepřesahujícími
							 stanovený roční limit pro rok 2008 ve výši 68 000 Kč (zákon č. 482/2008
							 Sb.) , a jedná-li se o druhého z manželů, který je držitelem průkazu
							 ZTP/P, ve výši 49 680 Kč, 
- slevu na dani ve výši 2 520 Kč u poživatele
							 částečného invalidního důchodu, 
- slevu na dani ve výši 5 040 Kč u poživatele plného
							 invalidního důchodu, 
- slevu na dani ve výši 16 140 Kč u držitele průkazu
							 ZTP/P, 
- slevu na dani ve výši 4 020 Kč pro studenta (po
							 dobu, po kterou se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo
							 předepsaným výcvikem), 
- daňové zvýhodnění na každé vyživované dítě ve výši 10
							 680 Kč ročně, a jedná-li se o dítě, které je držitelem průkazu ZTP/P, ve
							 výši 21 360 Kč, 
- nový maximální limit pro vyplacení ročního daňového
							 bonusu ve výši 52 200 Kč (je-li nároková částka daňového zvýhodnění vyšší
							 než vypočtená daň snížená o prokázané roční částky slevy na dani podle
							 § 35ba ZDP a dosáhne-li úhrnná výše
							 zdanitelných příjmů u poplatníka za rok 2008 alespoň 6násobku minimální mzdy,
							 tj. 48 000 Kč), 
 
- k rozšíření daňových situací, za kterých má od roku 2008
						nově povinnost podat daňové přiznání zaměstnanec, a to- pokud ve zdaňovacím období (po 31. 1. 2008) ještě
							 dodatečně obdrží dlužné příjmy z uplynulých let v čistém, které se ve
							 zdaňovacím období, kdy byly zúčtovány v jeho prospěch, nepovažovaly podle
							 § 5 odst. 4 ZDP za jeho
							 příjmy, 
- pokud daňový nerezident ČR s příjmy ze závislé
							 činnosti bude uplatňovat pro snížení základu daně odečet úroků z úvěrů
							 použitých na financování bytových potřeb (i když nově zavedená podmínka, že i
							 pro tyto účely musí mít nejméně 90 % ze zdrojů na území ČR, platí jen pro
							 úvěrové smlouvy uzavřené po 1. 1. 2008). U českého daňového rezidenta lze úroky
							 z těchto úvěrů však nadále zohlednit v rámci ročního zúčtování záloh. 
 
- k akceptaci zahraničních pojistných smluv o soukromém
						životním pojištění (splňujících podmínku 2 x 60) uzavřených s
						pojišťovnami usazenými na území členských států Evropské unie nebo Evropského
						hospodářského prostoru, a to i při ročním zúčtování záloh za rok 2008, 
- ke zrušení institutu společného zdanění manželů,
						takže lze očekávat, že za rok 2008 o vypořádání daňové povinnosti formou
						ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění požádá zaměstnavatele větší počet
						zaměstnanců, než tomu bylo v uplynulém roce. 
 
- zákon č. 126/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v
				  souvislosti s přijetím zákona o přeměnách obchodních společností a
				  družstev. Tímto zákonem bylo umožněno přiznat zahraničním zaměstnancům,
				  kteří jsou daňovými nerezidenty ČR, slevu na dani na poplatníka (základní) ve
				  výši 2 070 Kč již v roce 2008 při měsíčním zúčtování mezd a také
				  následně za celé zdaňovací období 2008 ve výši 24 840 Kč v rámci ročního
				  zúčtování záloh u zaměstnavatele bez naplnění dalších podmínek (byla zrušena
				  tzv. podmínka nejméně 90 % příjmů ze zdrojů na území ČR, zavedená pro
				  uplatnění této slevy původně zákonem o stabilizaci veřejných rozpočtů). 
- zákon č. 482/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb.,
				  o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Touto novelou se ještě se
				  zpětnou účinností pro rok 2008 rozšířily možnosti pro uplatnění slevy na
				  dani na vyživovanou manželku (manžela). Došlo zde jednak ke zvýšení limitu
				  vlastního příjmů u vyživované manželky (manžela), a to z částky 38 040 Kč ročně
				  na částku 68 000 Kč, a současně k rozšíření výčtu příjmů ,
				  které se do tohoto limitu nezapočítávají, a to o příjem plynoucí z důvodu péče
				  o blízkou nebo jinou osobu, která má nárok na příspěvek na péči podle zákona o
				  sociálních službách, který je podle
				  § 4 ZDP od daně osvobozen. 
- zákon č. 2/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o
				  daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
				  Touto poslední aktuální novelou došlo: - k zpřesnění postupu při stanovení základu daně u zaměstnanců
						s příjmy podle
						§ 5 odst. 4 ZDP doplacenými v
						čistém v běžném roce a zdaněnými již v uplynulých letech (viz
						§ 6 nový odst. 16 ZDP a bod 18
						přechodných ustanovení novely), a to: - jednak zúčtovanými v roce 2008 (tj. za existence tzv.
							 superhrubé mzdy) a nevyplacenými v čistém ani do 31. 1. 2009, 
- jednak zúčtovanými v letech 2005 až 2007 (tj. v době,
							 kdy povinné pojistné placené zaměstnancem se ještě odečítalo od hrubé mzdy jako
							 daňový výdaj) a vyplacenými v čistém až po 31. 1. 2008, 
 
- k zavedení některých nových průkazů předkládaných
						zaměstnanci u zaměstnavatele při uplatnění úhrady za zkoušky ověřující
						výsledky dalšího vzdělávání (u zdravotně postižených osob) a zpřesnění
						prokazování nároku při odpočtu úroků z úvěru použitého na financování
						bytové potřeby definované jako výstavba, a to za účelem prokazování
						vlastnictví v souladu s novým stavebním zákonem [§ 38l odst. 1 písm. c) a k) ZDP],
 
     Dále je třeba upozornit na:
- změny v tiskopisu Potvrzení o zdanitelných příjmech ze
				  závislé činnosti a z funkčních požitků, sražených zálohách na daň a daňovém
				  zvýhodnění (za rok 2008 vzor č. 16), který reaguje na zavedení tzv. superhrubé
				  mzdy a důsledky posledních změn v ust.
				  § 5 odst. 4 ZDP, týkajících se
				  jednak zúčtovaných mezd v r. 2008 a nevyplacených v čistém ani do 31. ledna po
				  uplynutí tohoto roku a jednak dodatečně vyplacených dlužných mezd v čistém z
				  předchozích let (2005 až 2007), které se při zahrnutí do základu daně v daňovém
				  přiznání nebudou navyšovat na tzv. superhrubou mzdu, 
- nové vzory dalších daňových tiskopisů, do kterých byly
				  promítnuty změny provedené zákonem o stabilizaci veřejných rozpočtů a zákonem
				  č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení, 
- správné rozklíčování výsledné částky doplatku ze
				  zúčtování u zaměstnance uplatňujícího daňové zvýhodnění, tj. kolik z této
				  částky činí přeplatek na dani po slevě a kolik doplatek na daňovém bonusu,
				  resp. přeplacené částky na bonusu, která byla zohledněna v rámci zúčtování,
				  které činilo při ročním zúčtování za rok 2007 plátcům daně problémy. 
     Povinnost podat daňové přiznání a právo požádat
			 zaměstnavatele o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění souvisí s
			 problematikou vybírání daně a má přímou vazbu na povinnost platit daň. V praxi
			 velice často dochází i k situaci, že zaměstnanec má zdanitelné příjmy (které
			 jsou předmětem daně a nejsou od daně osvobozeny) a přitom povinnost podat
			 daňové přiznání nemá (má např. pouze příjmy od tzv. hlavního zaměstnavatele a
			 ještě jiné příjmy, ale nižší než 6 000 Kč, tj. z těchto jiných příjmů daň
			 platit nebude). Klíčovými ustanoveními pro vypořádání daňové povinnosti u
			 poplatníků fyzických osob jsou:
- § 38ch
				  ZDP, v němž jsou upraveny podmínky, za kterých zaměstnavatel může provést
				  zaměstnanci roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění, a ust. § 35d odst. 6 až 9 ZDP, kde je
				  stanoven postup při výpočtu ročního zúčtování daňového zvýhodnění na vyživované
				  děti (vč. zúčtování měsíčních daňových bonusů a výpočtu doplatku na daňovém
				  bonusu), 
- § 38g
				  ZDP, ve kterém je stanoven roční, administrativní limit, při jehož naplnění
				  je poplatník (fyzická osoba) povinen podat daňové přiznání, 
- § 38g odst. 2
				  ZDP, ve kterém jsou stanoveny podmínky, za nichž má povinnost
				  podat daňové přiznání poplatník s příjmy ze závislé činnosti a s funkčními
				  požitky (zaměstnanec) a kdy je podávat nemusí, 
- od roku 2008 i
				  § 38gb ZDP a
				  § 40b zákona o správě daní a poplatků,
				  ve kterých je upraveno, kdy podává daňové přiznání poplatník - fyzická osoba
				  v insolvenčním řízení a v jakém rozsahu v něm uplatní nezdanitelné části
				  základu daně, slevy na dani a daňové zvýhodnění (např. za příslušnou část
				  zdaňovacího období při prohlášení nebo zrušení konkurzu, za celé zdaňovací
				  období, ve kterém došlo k prohlášení nebo ke zrušení konkurzu anebo k
				  prohlášení a současně ke zrušení konkurzu atd.). 
2.1 Právo požádat o roční zúčtování za rok 2008 svého
			 zaměstnavatele podle
			 § 38ch ZDP
     Podle
			 § 38ch odst. 1 ZDP má zaměstnanec
			 právo požádat písemně o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění svého
			 posledního zaměstnavatele ve zdaňovacím období roku 2008 jen za
			 podmínky, že za toto zdaňovací období nemá povinnost podat daňové přiznání a
			 za předpokladu, že v roce 2008 pobíral příjmy ze závislé činnosti anebo funkční
			 požitky:
- pouze od jednoho zaměstnavatele, nebo 
- od více zaměstnavatelů postupně za sebou, 
- případně ještě příjmy, které byly zúčtovány výše zmíněnými
				  zaměstnavateli dodatečně v době, kdy pro ně již v roce 2008 závislou činnost
				  nebo funkci nevykonával (dále též tzv. doplatky), 
- mzdy podle
				  § 38ch ZDP). 
     Podmínkou ovšem je, že u všech těchto zaměstnavatelů
			 podepsal na zdaňovací období 2008 v zákonné lhůtě prohlášení k dani anebo je
			 podepsal podle
			 § 38k odst. 7 ZDP alespoň
			 zpětně se žádostí o roční zúčtování záloh (tak může učinit ovšem jen u
			 posledního zaměstnavatele v tomto roce, a to do 15. února 2009).
     O roční zúčtování za r. 2008 může požádat též
			 zaměstnanec s podepsaným prohlášením k dani, kterému zaměstnavatel příjmy
			 zúčtované v roce 2008 řádně nevyplatil v čistém ani do 31. ledna 2009. Tyto
			 příjmy se podle
			 § 5 odst. 4 ZDP vyloučí z
			 úhrnu příjmů při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008
			 (nepatří ani do daňového přiznání), a to včetně povinného pojistného placeného
			 zaměstnavatelem a záloh na daň, které z nich byly sraženy.
 Nahoru2.2 Povinnost podat daňové přiznání za rok 2008
      Okolnosti, za kterých zaměstnanci za zdaňovací období
			 2008 vzniká povinnost podat daňové přiznání, mohou být zejména tyto (stačí, aby
			 došlo k naplnění alespoň jedné z nich):
- jestliže pobíral příjmy od jednoho nebo od více zaměstnavatelů
				  postupně za sebou, ale třeba jen na část roku neměl podepsáno prohlášení k
				  dani a z jeho mzdy byla proto sražena záloha na daň podle
				  § 38h odst. 4 ZDP
				  (nesnížená o slevy na dani podle
				  § 35ba ZDP) a nepodepsal je ani
				  dodatečně do 15. 2. 2009 se žádostí o roční zúčtování záloh (tj. nikoliv pokud
				  z jeho mzdy byla sražena daň srážkou zvláštní sazbou podle
				  § 36 ZDP); 
- jestliže mu plynuly třeba jen po část roku příjmy zdaněné
				  zálohou na daň souběžně od více zaměstnavatelů (nepřihlíží se jen k tzv.
				  doplatkům mzdy podle
				  § 38ch ZDP od dřívějšího tzv.
				  hlavního zaměstnavatele v roce 2008); 
- jestliže měl vedle příjmů ze závislé činnosti anebo funkčních
				  požitků i jiné příjmy podle
				  § 7 až 10 ZDP v úhrnu
				  vyšší než 6 000 Kč (před odečtením výdajů), např. příjmy z podnikání a z
				  jiné samostatné výdělečné činnosti, z kapitálového majetku, z pronájmu anebo
				  ostatní příjmy) nebo příp. i nižší než stanovený limit, ale hodlá uplatnit
				  (vykazuje) daňovou ztrátu; 
- jestliže po 31. 1. 2008 obdržel doplatek dlužné čisté
				  mzdy, který se vztahuje k příjmům zúčtovaným v jeho prospěch a zdaněným
				  ještě v letech 2005 až 2007, které se tenkrát nepovažovaly za jeho příjmy podle
				  § 5 odst. 4 ZDP, protože mu nebyly
				  vyplaceny, 
- jestliže zaměstnanec - daňový rezident ČR měl kromě
				  příjmů zdaněných zálohou na daň ještě příjmy ze závislé činnosti ze zdrojů v
				  zahraničí (např. ze zaměstnání vykonávaného pro tuzemského zaměstnavatele
				  na území jiného státu po dobu delší než 183 dnů, nebo ve stálé provozovně
				  českého zaměstnavatele umístěné v zahraničí, nebo ze zaměstnání vykonávaného
				  pro zahraničního zaměstnavatele na území jiného státu apod.), nebo i jiné
				  příjmy ze zdrojů v zahraničí, 
- jestliže měl příjmy ze zaměstnání vykonávaného na území ČR, ale
				  plynoucí ze zahraničí, tzn. od osoby, která v ČR nemá povinnosti
				  plátce daně podle
				  § 38c ZDP (např. od zahraniční osoby,
				  která má na území ČR jen tzv. službovou stálou provozovnu nebo která v ČR
				  žádnou stálou provozovnu nemá), 
- jestliže měl příjmy ze závislé činnosti od zahraničního
				  zastupitelského úřadu v tuzemsku, který v ČR nemá povinnosti plátce daně
				  (bez ohledu na to, zda po celý rok nebo jen po část roku), 
- jestliže zaměstnanec - daňový nerezident ČR hodlá pro
				  snížení vypočtené roční daně uplatnit v ČR i např. daňové zvýhodnění, nebo
				  slevu na dani podle
				  § 35ba odst. 1 písm. b) až
				  c) ZDP (na druhého z manželů, nebo na částečnou či plnou invaliditu
				  z českého důchodového pojištění, nebo na průkaz ZTP/P), anebo pro snížení
				  základu daně i úroky z úvěrů použitých na financování bytových potřeb. 
     Podle
			 § 6 odst. 13 ZDP je ročním
			 základem daně úhrn všech zúčtovaných nebo vyplacených příjmů ze závislé
			 činnosti a z funkčních požitků (s výjimkou příjmů osvobozených od daně, příjmů
			 zdaněných srážkovou daní ze samostatného základu daně a příjmů plynoucích ze
			 zdrojů ze zahraničí), zvýšený o částky odpovídající pojistnému na
			 sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému
			 na všeobecné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů podle zvláštních
			 právních předpisů (zákon č. 589/1992 Sb., č. 592/1992 Sb.) povinen platit
			 zaměstnavatel sám za sebe, a u zaměstnance, na kterého se vztahuje povinné
			 zahraniční pojištění stejného druhu, zvýšený o částku odpovídající
			 příspěvkům zaměstnavatele na toto zahraniční pojištění (dále též povinné
			 pojistné).
3.1 Stanovení celoročního základu daně u zaměstnance v roce
			 2008
     Do úhrnu zdanitelných příjmů, ze kterých se u
			 zaměstnance vypočte celoroční základ daně a provede roční zúčtování záloh a
			 daňového zvýhodnění za rok 2008, se zahrnou:
- příjmy zdaněné zálohou na daň, které zaměstnanec pobíral u
				  zaměstnavatele, kterého o roční zúčtování záloh žádá (tj. u něhož podepsal
				  prohlášení k dani podle
				  § 38k odst. 4 a odst. 5 ZDP), a
				  výjimečně též příjmy zdaněné podle
				  § 6 odst. 4 ZDP daní vybíranou
				  srážkou podle zvláštní sazby (pokud zaměstnanec u tohoto zaměstnavatele se
				  žádostí o roční zúčtování záloh zpětně podepíše prohlášení k dani podle
				  § 38k odst. 7 ZDP, i na
				  tyto kalendářní měsíce), 
- na základě předložených Potvrzení též příjmy zdaněné zálohou
				  na daň plynoucí zaměstnanci od všech předchozích tzv. hlavních zaměstnavatelů v
				  daném roce za podmínky, že u nich měl také na příslušnou část zdaňovacího
				  období řádně podepsáno prohlášení k dani podle
				  § 38k odst. 4 ZDP
				  (nikoliv pokud by u nich řádně podepsáno prohlášení neměl), 
- dále i tzv. doplatky mzdy podle
				  § 38ch ZDP od těchto předchozích
				  zaměstnavatelů vyplacené v době, kdy již u nich závislou činnosti
				  nevykonával. 
     Nepatří tam ale příjmy zúčtované ve prospěch
			 zaměstnance v roce 2008 a nevyplacené v čistém ani do 31. 1. 2009. Úhrn takto
			 stanovených ročních zdanitelných příjmů (plynoucích zaměstnanci ve zdaňovacím
			 období od více zaměstnavatelů postupně) se musí pro účely stanovení ročního
			 základu daně v roce 2008 zvýšit o úhrn všech částek odpovídajících povinnému
			 pojistnému (příspěvkům) placených z těchto příjmů všemi těmito
			 zaměstnavateli, tj., o které byly tyto příjmy již zvýšeny při zdanění v
			 průběhu zdaňovacího období. Až z takto stanoveného ročního základu daně se pak
			 stanoví celková roční daňová povinnost poplatníka.
Příklad č. 1
Zaměstnanec - daňový rezident ČR, na kterého se vztahuje tuzemské
				veřejnoprávní pojištění, měl v r. 2008 uzavřen pracovní poměr:
- od 1. 1. 2008 do 27. 5. 2008 u zaměstnavatele A s měsíčním
					 příjmem ve výši 30 000 Kč, ze kterého se platilo sociální i zdravotní
					 pojištění, a u tohoto zaměstnavatele měl na zdaňovací období 2008 řádně
					 podepsáno prohlášení k dani. Po ukončení zaměstnání v srpnu 2008 mu tento
					 zaměstnavatel vyplatil ještě pololetní prémie ve výši 46 000 Kč, ze kterých se
					 odvádělo sociální i zdravotní pojištění. 
- od 28. 5. 2008 do 31. 12. 2008 u zaměstnavatele B s měsíčním
					 příjmem ve výši 40 000 Kč, ze kterého se platilo sociální i zdravotní
					 pojištění, a souběžně od 1. 9. 2008 do 30. 11. 2008 od tohoto zaměstnavatele i
					 příjem na základě dohody o provedení práce ve výši 5 000 Kč měsíčně, ze kterého
					 se neplatilo pojistné. Navíc mu byla v prosinci 2008 tímto zaměstnavatelem
					 vyplacena odměna za členství v kolektivním statutárním orgánu (představenstvu
					 této obchodní společnosti) ve výši 50 000 Kč, ze které se platilo jen zdravotní
					 pojištění. U zaměstnavatele B měl podepsáno prohlášení k dani ale až s
					 účinností od 1. 6. 2008. 
- po uplynutí roku do 15. 2. 2009 zaměstnanec u zaměstnavatele
					 B požádal o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008 a zpětně
					 podepsal prohlášení k dani i na období od 28. 5. 2008 do 31. 12. 2008, kdy mu
					 byla vyplacená mzda ve výši 5 000 Kč zdaněna srážkovou daní zvláštní
					 sazbou. 
Při ročním zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008
				stanoví zaměstnavatel B (poslední v tomto roce) roční základ daně tak, že
				úhrn všech výše uvedených zdanitelných příjmů dosažených u obou zaměstnavatelů
				postupně zvýší o úhrn veškerých částek odpovídajících povinnému pojistnému,
				které měli oba zaměstnavatelé v roce 2008 z těchto příjmů povinnost platit sami
				za sebe, tj. o něž byly tyto příjmy již zvýšeny v průběhu zdaňovacího období
				při zdanění.
3.2 Variantní postupy při zdaňování příjmů ze závislé činnosti
			 a funkčních požitků v roce 2008
| Zaměstnanec na zdaňovací období 2008
						podepsal prohlášení k dani | Zaměstnanec na zdaňovací
						období 2008 nepodepsal prohlášení k dani | Zaměstnanec daňový nerezident ČR (bez
						ohledu na prohlášení) | 
| Úhrn příjmů podle
						§ 6 odst. 1 písm. a) až d) a
						odst. 10 ZDP (tzv. hrubá
						mzda) | Úhrn měsíčních příjmů podle
						§ 6 odst. 1 písm. a), d) a
						odst. 10 ZDP, nepřesahující před
						zvýšením podle
						§ 6 odst. 13 ZDP 5 000 Kč
						hrubého | Úhrn měsíčních příjmů podle
						§ 6 odst. 1 a 10 ZDP, které netvoří
						samostatný základ daně pro daň vybíranou srážkou podle
						§ 36 ZDP | Příjmy ze závislé činnosti podle
						§ 22 odst. 1 písm. f) bod 2 nebo
						písm. g) bod 6 ZDP | 
| Plus částka odpovídající povinnému
						pojistnému (příspěvku) placenému zaměstnavatelem (§ 38h odst. 1 ZDP) | Plus částka odpovídající povinnému
						pojistnému (příspěvku) placenému zaměstnavatelem (§ 6 odst. 4 a 13 ZDP) | Plus částka odpovídající povinnému
						pojistnému (příspěvku) placenému zaměstnavatelem (§ 38h odst. 1 ZDP) |  | 
| = Základ pro výpočet zálohy (tzv.
						superhrubá mzda) | = Samostatný základ daně (tzv.
						superhrubá mzda) | = Základ pro výpočet zálohy (tzv.
						superhrubá mzda) | = Samostatný základ daně (tzv.
						hrubý příjem) | 
| Záloha na daň dle
						§ 38h odst. 2 ZDP (sazba
						15 %) snížená o měsíční slevy dle
						§ 35ba ZDP a
						§ 35c ZDP
 plus měsíční
						daňový bonus
 | Srážková daň dle
						§ 36 ZDP (sazba 15 %) | Záloha na daň dle
						§ 38h odst. 2 ZDP (sazba
						15 %) | Srážková daň dle
						§ 36 ZDP (sazba 15 %) | 
| - Tyto příjmy vstupují do ročního základu
						daně (při RZZ nebo v DAP). | - Tyto příjmy nevstupují do ročního
						základu daně. - Výjimka: jen při RZZ, podepíše-li zaměstnanec se
						žádostí o RZZ dodatečně prohlášení (§
						38k odst. 7 a
						§ 38d odst. 4 ZDP) i na
						tyto měsíce.
 | - Tyto příjmy vstupují do ročního základu
						daně v DAP. - Výjimky: při RZZ,
 a) podepíše-li zaměstnanec se
						žádostí o RZZ dodatečně prohlášení dle
						§ 38k odst. 7 ZDP
 b)
						jedná-li se o doplatky mezd dle
						§ 38ch ZDP
 | - Tyto příjmy nevstupují do ročního
						základu daně. | 
Legenda: RZZ = roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění, DAP =
			 daňové přiznání.
3.3 Doplatky mzdy podle
			 § 38ch ZDP od dřívějšího
			 zaměstnavatele
     Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění lze podle
			 § 38ch ZDP provést též zaměstnanci,
			 který ve zdaňovacím období obdržel od dřívějšího tzv. hlavní zaměstnavatele (u
			 něhož měl na rok 2008 řádně podepsáno prohlášení k dani) po ukončení zaměstnání
			 ještě doplatky mzdy, i když v okamžiku zúčtování takového doplatku u něj již
			 prohlášení k dani podepsáno neměl. Musí se ale jednat o doplatek mzdy, který
			 byl zdaněn daňovou zálohou, nikoliv daní vybíranou srážkovou zvláštní sazbou.
			 Rovněž v ust.
			 § 38g odst. 2 ZDP je
			 uvedeno, že povinnost podat daňové přiznání nemá zaměstnanec, který obdržel ve
			 zdaňovacím období ještě doplatek mzdy od předchozího zaměstnavatele podle
			 § 38ch ZDP. Že se jedná o doplatek
			 mzdy podle
			 § 38ch ZDP, je účelné na tiskopisu
			 Potvrzení vyznačit, aby zaměstnavatel provádějící roční zúčtování záloh neměl
			 pochybnosti.
     Charakter doplatku mzdy podle
			 § 38ch ZDP nemají ale příjmy ze
			 závislé činnosti, které plynou zaměstnanci v roce 2008 od zaměstnavatele, u
			 kterého zaměstnanec vykonával závislou činnost v letech dřívějších (ani v
			 případě, že se jedná o mzdu za prosinec 2007 vyplacenou v lednu 2008), resp.
			 doplatky mzdy od zaměstnavatele, u něhož na rok 2008 neměl zaměstnanec vůbec
			 podepsáno prohlášení k dani. Charakter doplatku nemají ani příjmy ze závislé
			 činnosti, na které vzniká nárok až po ukončení zaměstnání (např. na základě
			 zvláštních předpisů či na základě soudního rozhodnutí), jako např. pravidelně
			 vyplácená měsíční renta nebo náhrada za ztrátu na výdělku apod. Zaměstnanec bez
			 podepsaného prohlášení s příjmy, které nelze kvalifikovat jako doplatky mzdy
			 podle
			 § 38ch ZDP, jsou-li zdaněné zálohou
			 na daň (bez snížení o příslušné slevy na dani podle
			 § 35ba ZDP), má po uplynutí roku
			 2008 povinnost podat přiznání k dani podle
			 § 38g odst. 2 ZDP.
Příklad č. 2
Zaměstnanec s podepsaným prohlášením k dani byl zaměstnán v roce
				2008 u prvního zaměstnavatele od 1. 1. do 30. 6. U druhého zaměstnavatele
				pracoval od 1. 7. do konce roku a rovněž zde měl podepsáno prohlášení k dani.
				Za říjen, kromě mzdy u druhého zaměstnavatele, pobíral ještě doplatek mzdy od
				prvního zaměstnavatele - prémie za II. čtvrtletí ve výši 25 000 Kč zdaněné
				zálohou na daň ve výši 15 %, ale bez snížení o slevy na dani podle
				§ 35ba ZDP.
Doplatek mzdy od dřívějšího zaměstnavatele v témže zdaňovacím
				období nezakládá podle
				§ 38g odst. 2 ZDP
				zaměstnanci povinnost podat přiznání k dani, a proto může požádat o roční
				zúčtování daňových záloh a daňového zvýhodnění za rok 2008 posledního
				zaměstnavatele (k žádosti předloží potvrzení od prvního zaměstnavatele, a že se
				jedná o příjem, který má charakter doplatku mzdy podle
				§ 38ch ZDP, a nikoliv o mzdu za
				práci za měsíc říjen, je vhodné na potvrzení vyznačit).
3.4 Stanovení základu daně u tuzemských daňových rezidentů s
			 příjmy ze závislé činnosti ze zdrojů v zahraničí
     Způsob stanovení základu daně u českých daňových
			 rezidentů (poplatníků s tzv. celosvětovou daňovou povinností) s příjmy ze
			 závislé činnosti nebo funkčními požitky plynoucími ze zdrojů v zahraničí
			 (zdaněnými jednak v zahraničí, protože tam je jejich zdroj, a jednak v ČR,
			 protože je pobírá daňový rezident ČR), je upraven v § 6 odst. 14 ZDP (podle toho, zda
			 plynou z tzv. smluvního nebo z tzv. bezesmluvního státu).
     S účinností od roku 2008 musí český daňový rezident -
			 fyzická osoba ve svém daňovém přiznání tyto příjmy při stanovení základu daně
			 také zvýšit o částku odpovídající pojistným příspěvkům zaměstnavatele podle
			 § 6 odst. 13 ZDP, tj. placeným do
			 povinného systému tuzemského, nebo i příp. zahraničního pojištění stejného
			 druhu jako v ČR. Podle
			 § 38g odst. 2 ZDP má ale
			 zaměstnanec - český daňový rezident, jemuž plynou ve zdaňovacím období kromě
			 příjmů od tuzemského zaměstnavatele i příjmy ze závislé činnosti nebo funkční
			 požitky ze zdrojů v zahraničí, povinnost podat daňové přiznání, tzn., že
			 takovýto zaměstnanec nemůže u tuzemského zaměstnavatele požádat o roční
			 zúčtování záloh a daňového zvýhodnění.
3.5 Vypořádání daňové povinnosti u zaměstnance s příjmy podle
			 § 5 odst. 4 ZDP
3.5.1 Podmínky stanovené v
			 § 5 odst. 4 ZDP
     Pokud příjmy ze závislé činnosti nebo funkční požitky
			 za některý kalendářní měsíc běžného roku byly zúčtovány ve prospěch
			 zaměstnance, ale v čisté výši nebyly zaměstnanci vyplaceny nebo pokud je ani
			 jiným způsobem neobdržel, a to ani po uplynutí tohoto roku nejpozději do 31.
			 ledna, nepovažují se na straně zaměstnance podle
			 § 5 odst. 4 ZDP za příjmy dosažené
			 v běžném kalendářním roce, ale až v tom zdaňovacím období, kdy mu budou
			 skutečně vyplaceny nebo ve kterém je obdrží. V tomto ustanovení je dále
			 stanoveno,
- že sražené zálohy z těchto dlužných příjmů se rovněž
				  započítají na daňovou povinnost zaměstnance až v tom zdaňovacím období, ve
				  kterém mu budou dlužné příjmy vyplaceny nebo ve kterém je obdrží (v
				  čistém), 
- že při stanovení základu daně bude zachován obdobný daňový
				  režim a zaměstnavatel má povinnost postupovat obdobně též při evidenci
				  těchto příjmů, tj. musí vyznačit potřebné údaje na mzdovém listě
				  zaměstnance a také na tiskopisu Potvrzení, pokud je na žádost zaměstnance
				  vyhotoví. 
     V § 38g odst.
			 2 ZDP je pak s účinností od roku 2008 výslovně uvedeno, že
			 poplatník s příjmy ze závislé činnosti nebo funkčními požitky vyplacenými či
			 obdrženými (uspokojenými) v čistém za uplynulá léta v běžném zdaňovacím období
			 má povinnost vypořádat svoji daňovou povinnost za toto zdaňovací období
			 prostřednictvím daňového přiznání, tzn., že mzdová účetní takovému zaměstnanci
			 roční zúčtování záloh nemůže provést.
     Zákonem č. 2/2009 Sb., kterým se mění zákon o
			 daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, bylo
			 za tímto účelem upřesněno:
- v
				  § 6 odst. 16 ZDP, že příjmy ze
				  závislé činnosti nebo funkční požitky zúčtované zaměstnavatelem ve prospěch
				  zaměstnance ve zdaňovacím období a vyplacené zaměstnanci nebo jím obdržené až
				  po 31. lednu po uplynutí tohoto zdaňovacího období, se při zahrnutí do základu
				  daně podle
				  § 5 odst. 4 ZDP zvyšují o povinné
				  pojistné, které byl z těchto příjmů v době jejich zúčtování povinen platit
				  zaměstnavatel, 
- v bodu 18 přechodných ustanoveních k této novele, že
				  příjmy ze závislé činnosti nebo funkční požitky zúčtované plátcem daně ve
				  prospěch poplatníka v letech 2005 až 2007 a vyplacené poplatníkovi nebo jím
				  obdržené až po 31. lednu 2008 se při zahrnutí do základu daně podle
				  § 5 odst. 4 ZDP nezvyšují o povinné
				  pojistné podle
				  § 6 odst. 13 nebo
				  § 38h odst. 1 písmeno b) zákona č.
				  586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění účinném od 1. ledna 2008, které v
				  době zúčtování z nich byl plátce daně povinen platit (o 35 %). Tyto
				  příjmy se při zahrnutí do základu daně podle
				  § 5 odst. 4 ZDP ale ani nesnižují o
				  částky povinného pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku
				  zaměstnanosti a na veřejné zdravotní pojištění nebo o pojistné příspěvky na
				  zahraniční pojištění stejného druhu, které v době zúčtování těchto příjmů
				  poplatník uhradil nebo mu je plátce daně srazil ze mzdy (o 12,5 %). 
     Údaje o zúčtovaných příjmech v roce 2008 a
			 nevyplacených nebo neobdržených ani do 31. 1. 2009 a obdobně údaje o
			 zúčtovaných příjmech v letech 2005 až 2007 a vyplacených či jinak obdržených v
			 čistém dodatečně až v roce 2008 vyznačí zaměstnavatel na mzdových listech
			 zaměstnance a též na Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a z
			 funkčních požitků, sražených zálohách na daň a daňovém zvýhodnění - pro rok
			 2008 aktuální vzor č. 16.
3.5.2 Příjmy zúčtované v roce 2008 a vyplacené nebo obdržené v
			 čistém do 31. 1. 2009 jen z části
     Jestliže tedy zaměstnanec s příjmy zúčtovanými v
			 roce 2008, ale nevyplacenými nebo neobdrženými ani do 31. 1. 2009 požádá o
			 roční zúčtování záloh, nečiní jeho provedení v praxi potíže s tím, že tyto
			 dlužné příjmy a rovněž povinné pojistné placené zaměstnavatelem z těchto příjmů
			 a sražené zálohy na daň z těchto příjmů se do ročního zúčtování nezahrnou.
			 Pokud byla ze zúčtovaných měsíčních příjmů zaměstnanci vyplacena jen část
			 tzv. čisté mzdy, je vyčíslení potřebných údajů za příslušný kalendářní
			 měsíc (měsíce) složitější. U takového zaměstnance je totiž nutné pro účely
			 vypořádání jeho roční daňové povinnosti úměrně upravit i výši tzv. hrubých
			 příjmů, povinného pojistného placeného zaměstnavatelem a částku sražené zálohy,
			 i když přesný zpětný přepočet (z částečně vyplacené tzv. čisté mzdy na částečně
			 zúčtovanou hrubou mzdu) ZDP nestanoví. Tento problém řeší pokyn MF č. D - 300
			 takto:
- pokud zaměstnanec obdržel (bylo mu vyplaceno) za některý
				  kalendářní měsíc (měsíce) roku 2008 jen část čistého příjmu, považuje se za
				  příjem zaměstnance (v hrubém) v daném kalendářním roce jen poměrná část celkem
				  zúčtovaného měsíčního (měsíčních) příjmu, a to odpovídajícího poměru, v
				  jakém byly uspokojeny nároky ze zúčtování v čisté výši; 
- příjmem v čisté výši je nutno rozumět úhrn zúčtovaných
				  měsíčních příjmů (včetně nepeněžních příjmů a jednorázových příjmů), snížený o
				  příjmy od daně osvobozené, dále snížené o příslušné povinné pojistné placené
				  zaměstnancem a zálohu na daň po případné měsíční slevě na dani podle
				  § 35ba a
				  35c ZDP. K případnému měsíčnímu daňovému
				  bonusu se přitom nepřihlíží. 
- to znamená, že se zjistí procento skutečně obdrženého čistého
				  příjmu, a to v poměru k čistému příjmu, který měl poplatník celkem za daný
				  kalendářní měsíc obdržet, a tímto procentem se zjistí i výše tzv. hrubého
				  měsíčního příjmu patřícího pro účely zdanění do daného kalendářního roku (2008)
				  a nově též odpovídající část povinného pojistného placeného zaměstnavatelem
				  připadajícího na tento příjem a obdobně i poměrná část daňové zálohy
				  započitatelná na daňovou povinnost daného kalendářního roku (2008). Neberou se
				  přitom v úvahu příjmy, které nejsou předmětem daně, nebo příjmy od daně
				  osvobozené. Za vyplacené nebo obdržené se považují nejen příjmy
				  vyplacené nebo poukázané na účet poplatníka nebo podle jiné dispozice
				  poplatníka v penězích anebo předané formou nepeněžního plnění, ale i jiné
				  formy, jako např. úhrada závazku poplatníka na základě výkonu rozhodnutí soudu
				  (exekuce) nebo podle zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební
				  neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
				  předpisů apod. 
Procento obdrženého
						čistého příjmu se vypočtejako podíl částky obdrženého čistého příjmu a
						čistého příjmu, který měl být celkem za daný kalendářní měsíc obdržen,
						vynásobený stem, dle následujícího vzorce:
Legenda: OČP = obdržený
						čistý příjem, ČP = čistý příjem, který měl poplatník celkem
						obdržet.
Příklad č. 3
Za měsíc prosinec 2008 byl zaměstnanci s podepsaným prohlášením k
				dani zúčtován příjem v hrubé výši 20 000 Kč hrubého a po srážce pojistného ve
				výši 12,5 % a daňové zálohy měl obdržet na čistém příjmu 15 520 Kč (20 000 - 2
				500 - 1 980). Tento příjem byl v r. 2008 při stanovení základu pro výpočet
				zálohy zvýšen o fiktivní částku odpovídající povinnému pojistnému placenému
				zaměstnavatelem ve výši 7 000 Kč (o 35 %) a záloha daň byla sražena ve výši 1
				980 Kč. Obdržel však do 31. 1. 2009 jen 10 000 Kč, tj. 64,43 % čistého příjmu.
				Z hrubého příjmu ve výši 20 000 Kč se do roku 2008 započte jen 12 886 Kč, jako
				64,43 % z 20 000 Kč.
Stejným poměrem se zjistí i odpovídající část povinného pojistného
				placeného zaměstnavatelem, o níž se musí příjem, jež bude zahrnutý do základu
				daně za rok 2008, navýšit, tj. 4 510 Kč, a rovněž poměrná část daňové zálohy
				započitatelná na daňovou povinnost roku 2008, tj. 1 276 Kč.
3.5.3 Příjmy zúčtované a zdaněné v letech 2005 až 2007 a
			 doplacené v čistém až v roce 2008
     Příjmy ze závislé činnosti anebo funkční požitky
			 zúčtované ve zdaňovacích obdobích 2005 až 2007, avšak vyplacené či obdržené
			 v čistém až po 31. 1. 2008, se budou považovat při stanovení daňové
			 povinnosti u zaměstnance za jeho příjmy až v tom kalendářním roce, ve kterém mu
			 budou vyplaceny. Bude-li takto v čistém uspokojena jen poměrná část dlužného
			 čistého měsíčního příjmu, bude se považovat se za příjem (v hrubém) rovněž jen
			 poměrná část.
     Zálohy na daň sražené při zúčtování těchto
			 dlužných mezd (v letech 2005 až 2007) se započtou na daňovou povinnost
			 zaměstnance rovněž až v tom roce, kdy mu budou tyto příjmy dodatečně vyplaceny
			 (i když podle mzdové evidence byly sraženy…