V tomto příspěvku zaměřeném na změny ve zdaňování mezd
			 a platů budeme věnovat pozornost novelám zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
			 příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen  zákon o daních z příjmů nebo
			  ZDP), které nabývají účinnosti k 1. 1. 2013, a také některým procesním
			 změnám v zákoně č. 280/2009 Sb., daňový řád, souvisejícím se spuštěním II.
			 pilíře důchodové reformy zakotveného v zákoně č. 426/2011 Sb., o důchodovém
			 spoření, které nabývají účinnosti bez současné existence jednoho inkasního
			 místa.
     Úvodem je třeba poznamenat, že pro rok 2013 nedochází
			 přijatými novelami k zásadním změnám v systému zdaňování mezd a nadále je
			 základem daně u zaměstnanců tzv. superhrubá mzda. Ve výpočtu tzv.
			 superhrubé mzdy se samozřejmě promítne počínaje rokem 2013 zrušení maximálního
			 vyměřovacího základu pro zdravotní pojištění; pro sociální pojištění zůstává
			 ale i pro rok 2013 maximální vyměřovací základ zachován.
     Na zdaňování mezd a platů mají v roce 2013 dopad
			 opatření obsažená ve vládním daňovém balíčku. Jde zejména o:
- solidární zvýšení daně, jež se u zaměstnanců bude vybírat formou
				  solidárního zvýšení daně u zálohy a takový zaměstnanec pak po uplynutí
				  zdaňovacího období bude povinen podat daňové přiznání, a dále 
- zrušení základní slevy na dani u starobních důchodců. 
     Kromě omezení týkajícího se poskytování slevy na
			 poplatníka u starobních důchodců však k žádným dalším úpravám při uplatňování
			 slev na dani v
			 § 35ba ZDP a ani v ustanovení
			 § 35c ZDP u daňového zvýhodnění pro rok
			 2013 nedochází.
     Při výplatě odměn členům statutárních orgánů a dalších
			 kolektivních orgánů právnických osob je třeba dát pozor na to, že počínaje
			 rokem 2013 (již v lednu) dochází ke zvýšení zvláštní sazby daně z 15 % na 35
			 %. Toto opatření se však netýká rezidentů ČR, rezidentů členských
			 států EU a EHP, ani rezidentů smluvních států.
     Některé další změny ve vládním balíčku se mohou týkat
			 zaměstnanců, kteří mají kromě příjmů ze zaměstnání souběžně ještě i příjmy
			 ze samostatné výdělečné činnosti nebo z pronájmu, kde uplatňují výdaje
			 procentem z příjmů. U nich za stanovených podmínek nebude umožněno uplatnit
			 slevu na dani na druhého z manželů ani daňové zvýhodnění na vyživované dítě
			 (děti). V případě souběhu příjmů z více druhů činností bude nárok na daňové
			 úlevy zachován, jen pokud součet základů daně s využitím paušálu bude nižší než
			 50 % celkového základu daně. Toto opatření se však ve mzdových účtárnách v
			 průběhu roku nepromítne.
     Další dílčí změny v zákoně o daních z příjmů souvisejí
			 s důchodovou reformou. Od roku 2013 dochází např. ke zvýšení úhrnného ročního
			 limitu pro daňové osvobození příspěvků (pojistného) placených zaměstnavatelem
			 ve prospěch zaměstnance na penzijní připojištění se státním příspěvkem, na tzv.
			 soukromé životní pojištění a nově též na doplňkové penzijní spoření. Příspěvky
			 placené poplatníkem na doplňkové penzijní spoření je umožněno uplatnit pro
			 snížení základu daně za obdobných podmínek, jako je tomu u příspěvků na
			 dosavadní penzijní připojištění se státním příspěvkem. V obou případech se ale
			 bude odečítat od zaplacených příspěvků částka ve výši 12 000 Kč (nikoliv
			 6 000 Kč jako doposud).
     V souvislosti s výše uvedenými změnami je třeba
			 upozornit také na nové náležitosti mzdového listu. Na mzdovém listě
			 zaměstnance musí od roku 2013 zaměstnavatel nově uvádět i částku, z níž se
			 počítá solidární zvýšení daně u zálohy a u zaměstnance účastníka
			 důchodového spoření (II. důchodového pilíře) též částku pojistného na
			 důchodové spoření.
     K určitým procesním změnám dochází také v daňovém řádu.
			 Jde zejména o zkrácení lhůty pro registraci nových daňových subjektů, o
			 úpravu lhůt pro podání hlášení a vyúčtování a také novou povinnost
			 registrovaných plátců daně, kterým nevznikla povinnost podat vyúčtování, sdělit
			 tuto skutečnost správci daně v termínu pro jeho podání.
     Od 1. 1. 2013 nabývá účinnosti zákon č. 397/2012 Sb., o
			 pojistném na důchodové spoření (tzv. opt-out), který upravuje, jakým způsobem
			 bude prováděn výběr pojistného u účastníků důchodového spoření (do II.
			 důchodového pilíře). Toto pojistné bude spravováno jako daň - podle daňového
			 řádu. Výběrem pojistného a následným převodem vybraných prostředků na účty
			 penzijních společností jsou počínaje rokem 2013 pověřeny finanční úřady
			 (správci daně, kteří jsou nově i správci pojistného na důchodové spoření).
			 Specializovaný finanční úřad je pověřen registrací nově uzavřených smluv
			 o důchodovém spoření. Správci daně budou vybrané pojistné na důchodové spoření
			 převádět penzijním společnostem a také je informovat o tom, jaká část připadá
			 na jednotlivé účastníky.
     Bude-li účastníkem II. důchodového pilíře zaměstnanec,
			 bude srážet a odvádět toto pojistné svému místně příslušnému správci daně
			 zaměstnavatel jako plátce pojistného. Pojistné na důchodové spoření se přitom
			 vypočte ze stejného vyměřovacího základu jako pojistné na důchodové
			 pojištění stanoveného podle zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
			 zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Sazba pojistného na
			 důchodové spoření činí 5 % ze základu pojistného. Zaměstnavatel bude povinen
			 také podávat informaci o sraženém pojistném na důchodové spoření svému místně
			 příslušnému správci pojistného formou měsíčních hlášení (podle jednotlivých
			 účastníků a za plátce pojistného celkem). Plátce pojistného na důchodové
			 spoření bude současně s podáním hlášení (do 20 dnů po uplynutí kalendářního
			 měsíce) správci daně odvádět sražené částky pojistného a po uplynutí pojistného
			 období podávat dále vyúčtování pojistného na důchodové spoření, a to rovněž
			 podle jednotlivých poplatníků a za plátce pojistného celkem. Všechna podání
			 musí být učiněna plátcem pojistného pouze v elektronické podobě,
			 prostřednictvím aplikace Elektronická podání pro daňovou správu zveřejněné na
			 webových stránkách České daňové správy. Ostatní účastníci důchodového spoření,
			 např. OSVČ, měsíční hlášení nepodávají a informaci o pojistném na důchodové
			 spoření podají až v pojistném přiznání po uplynutí zdaňovacího období. Výklad k
			 této složité problematice bude ale předmětem samostatného příspěvku.
     Závěrem je třeba upozornit také na velké změny ve
			 struktuře daňové správy od 1. 1. 2013, ke kterým dochází v souvislosti s
			 nabytím účinnosti zákona č. 456/2011 Sb., o finanční správě České republiky.
			 Stávající soustava územních finančních orgánů je nahrazena orgány Finanční
			 správy, které bude tvořit Generální finanční ředitelství, Odvolací finanční
			 ředitelství, 14 finančních úřadů pro kraje a Specializovaný finanční úřad.
			 Územní finanční orgány v podobě soustavy dosavadních 199 finančních úřadů k 31.
			 prosinci 2012 zanikají včetně jejich bankovních účtů určených k placení daní.
			 Tyto finanční úřady jsou nově označeny jako územní pracoviště jednoho
			 finančního úřadu pro daný kraj.
| Pro bezproblémové placení daní v roce 2013 je nutné znát
						  odpovídající číslo bankovního účtu nového finančního úřadu a správný postup při
						  poukazování finančních prostředků. Již pro placení zálohy na daň z příjmů ze
						  závislé činnosti a z funkčních požitků za měsíc prosinec v lednu 2013 je vhodné
						  zjistit správný účet na stránkách
						  http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/cds/xsl/placeni_dani_17014.html. | 
     Pro přehlednost je třeba uvést, že důležité změny a
			 opatření pro práci ve mzdových účtárnách (na něž se dále podrobněji podíváme)
			 přinesly v daňové oblasti počínaje rokem 2013 tyto právní předpisy:
- zákon č. 500/2012 Sb., o změně daňových, pojistných a
				  dalších zákonů v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů, 
- zákon č. 428/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v
				  souvislosti s přijetím zákona o důchodovém spoření a zákona o doplňkovém
				  penzijním spoření, 
- zákon č. 403/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 427/2011
				  Sb., o doplňkovém penzijním spoření, a další související zákony, 
- zákon č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření,
				  a 
- zákon č. 399/2012 Sb., o změně zákonů v souvislosti s
				  přijetím zákona o pojistném na důchodové spoření. 
     Zákon byl projednáván jako sněmovní tisk č. 801 a
			 nabývá účinnosti od 1. 1. 2013. Změna zákona o daních z příjmů je obsažena v
			 části první a devatenácté.
     Cílem opatření přijatých tímto zákonem je
			 zvýšení příjmů státního rozpočtu a zefektivnění výdajů veřejných rozpočtů na
			 léta 2013 až 2015. Součástí této novely je též novela zákona o daních z
			 příjmů. Potřebná daňová opatření jsou vzhledem k fiskální situaci České
			 republiky přijata pouze na omezenou dobu tak, že je do novely zákona
			 zapracováno též automatické vrácení daňových úlev od roku 2016. Tím má
			 být zajištěno, že po uplynutí tří let, na která jsou příslušné změny přijaty,
			 dojde k navrácení současného stavu.
     K nejdůležitějším opatřením u daně z příjmů
			 fyzických osob patří:
- zvýšení daně z příjmů fyzických osob prostřednictvím solidární
				  přirážky, 
- zrušení základní slevy na dani u poživatelů starobních
				  důchodů, 
- zvýšení zvláštní sazby daně vybírané srážkou vůči daňovým
				  rájům, 
- u podnikajících osob uplatňujících výdaje paušální částkou
				  omezení maximální výše těchto paušálních výdajů a zpřísnění podmínek při
				  uplatnění slevy na dani na druhého z manželů a daňového zvýhodnění na
				  vyživované děti. 
1. Solidární zvýšení daně v
			 § 16a ZDP
     V novém
			 § 16a ZDP se pro roky 2013 až 2015
			 stanoví, že při výpočtu podle
			 § 16 ZDP se daň zvýší o solidární zvýšení
			 daně. Solidární zvýšení daně přitom činí 7 % z kladného rozdílu mezi:
- součtem příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně podle
				  § 6 ZDP a dílčího základu daně podle
				  § 7 ZDP v příslušném zdaňovacím období
				  a 
- 48násobkem průměrné mzdy stanovené podle zákona upravujícího
				  pojistné na sociální zabezpečení (48 x 25 884). 
     Solidární zvýšení daně ve výši 7 % se po
			 omezenou dobu zavádí pro poplatníky - fyzické osoby, u nichž bude úhrn
			 zdanitelných tzv. hrubých příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků (tj.
			 zahrnovaných do dílčího základu daně podle
			 § 6 ZDP) a dílčího základu daně podle
			 § 7 ZDP (který tvoří příjmy z podnikání a
			 jiné samostatné výdělečné činnosti snížené o výdaje) v úhrnu vyšší, než činí
			 maximální vyměřovací základ pro pojistné na sociální zabezpečení.
     Solidární zvýšení daně se přitom vypočte pouze z
			 částky přesahující 48násobek průměrné mzdy (nejedná se tedy věcně o
			 zavedení dalšího daňového pásma). Tato konstrukce vychází z toho, že použití
			 lineární sazby daně ve výši 15 % v kombinaci se stropy sociálního a zdravotního
			 pojištění u poplatníků s vyššími příjmy způsobuje, že celkové působení daně a
			 obou pojistných je degresivní, tedy že sazba daně u poplatníků s příjmy nad
			 stropy pojistných klesá. V této souvislosti je vhodné poznamenat, že pro roky
			 2013 až 2015 se také zrušuje maximální vyměřovací základ (strop
			 pojistného) na veřejné zdravotní pojištění, což pozitivně ovlivní
			 nejen výběr tohoto pojistného, ale u poplatníků s příjmy ze závislé činnosti a
			 funkčními požitky za existence tzv. superhrubé mzdy i výběr daně, resp. srážku
			 záloh na daň vybíranou z těchto příjmů v průběhu zdaňovacího období
			 zaměstnavateli.
     Při výpočtu solidárního zvýšení se u poplatníka sečte v
			 příslušném zdaňovacím období úhrn zdanitelných příjmů ze závislé
			 činnosti a z funkčních požitků (které jsou předmětem daně a nejsou od daně
			 osvobozené) v tzv. hrubé výši (nikoliv tedy základ daně ve výši tzv.
			 superhrubé mzdy) a dílčí základ daně podle
			 § 7 ZDP a tento součet se porovná
			 se 48násobkem průměrné mzdy. Bude-li mít ale např. poplatník ve zdaňovacím
			 období pouze příjmy ze závislé činnosti a tyto příjmy nepřesáhnou 48násobek
			 průměrné mzdy, solidární zvýšení daně se neuplatní, i když jeho dílčí základ
			 daně podle
			 § 6 ZDP (tzv. superhrubá mzda) by případně
			 stanovený limit ve výši 48násobku průměrné mzdy přesahoval.
     Po omezenou dobu nebude tedy součástí výpočtu daně
			 podle
			 § 16 ZDP pouze součin základu daně a
			 procentní roční sazby daně, ale v případě, že poplatník bude dosahovat
			 nadlimitního příjmu, rovněž solidární zvýšení daně. Pro snížení takto
			 vypočtené daně (novelou se v
			 § 35c odst. 1 slovo
			 stanovenou nahrazuje slovem vypočtenou) bude možné uplatnit i slevy na
			 dani podle
			 § 35ba ZDP nebo daňové
			 zvýhodnění podle
			 § 35c ZDP, protože pod pojmem daň
			 vypočtená podle
			 § 16 ZDP je nutno rozumět i solidární
			 zvýšení daně.
     Při stanovení limitu pro solidární zvýšení daně se bude
			 vycházet, obdobně jako při stanovení maximálního vyměřovacího základu pro
			 placení pojistného na sociální zabezpečení (§
			 15a odst. 1 zákona o pojistném na sociální zabezpečení), z průměrné
			 mzdy. Za průměrnou mzdu se pro účely tohoto zákona považuje částka,
			 která se vypočte jako součin všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní
			 rok, který o 2 roky předchází kalendářnímu roku, pro který se průměrná mzda
			 zjišťuje, a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného
			 vyměřovacího základu, přičemž vypočtená částka se zaokrouhluje na celé koruny
			 nahoru (§ 5c cit. zákona). Tyto údaje jsou
			 každoročně vyhlašované MPSV příslušnou vyhláškou.
     Pro rok 2013 vydalo MPSV pro tyto účely
			 vyhlášku č. 324/2012 Sb. Podle této vyhlášky výše všeobecného
			 vyměřovacího základu za rok 2011 činí 25 093 Kč a přepočítací koeficient je
			 1,0315, tj. průměrná mzda pro rok 2013 činí 25 093 × 1,0315 = 25 884 Kč.
			 Její 48násobek činí 1 242 432 Kč a její 4násobek činí 103 536 Kč.
			 Takto stanovený 48násobek průměrné mzdy bude sloužit pro výpočet solidárního
			 zvýšení daně v daném zdaňovacím období (2013) a 4násobek průměrné mzdy použije
			 zaměstnavatel při výpočtu solidárního zvýšení daně u měsíční zálohy na daň u
			 zaměstnanců podle
			 § 38ha zákona o daních z příjmů. V
			 § 35c odst. 1 ZDP bylo
			 nutné v souvislosti se zavedením solidárního zvýšení daně učinit i legislativně
			 technickou úpravu, kterou se zajišťuje, aby daň byla nejprve zvyšována o
			 solidární zvýšení daně a teprve poté snižována o slevy na dani a daňová
			 zvýhodnění.
2. Solidární zvýšení daně u zálohy v
			 § 38ha ZDP
     V novém
			 § 38ha odst. 1 ZDP se stanoví,
			 že při výpočtu podle
			 § 38h odst. 2 se záloha
			 zvýší o solidární zvýšení daně u zálohy. Zaměstnavatel poplatníků, jejichž
			 příjmy ze závislé činnosti a funkčních požitků přesahují v některém měsíci
			 4násobek průměrné mzdy, vypočte solidární zvýšení daně již v průběhu
			 zdaňovacího období při výpočtu zálohy na daň. Toto měsíční solidární zvýšení
			 bude součástí vypočtené a sražené zálohy na daň.
     Podle
			 § 38ha odst. 2 ZDP solidární
			 zvýšení daně u zálohy činí 7 % z kladného rozdílu mezi
- příjmy zahrnovanými do základu pro výpočet zálohy a 
- 4násobkem průměrné mzdy stanovené podle zákona upravujícího
				  pojistné na sociální zabezpečení (4 × 25 884). 
     Zálohu na daň u zaměstnance vypočte tedy zaměstnavatel
			 standardním způsobem stanoveným v
			 § 38h odst. 2 ZDP, tzn. v
			 roce 2013 sazbou ve výši 15 % ze základu pro výpočet zálohy - z tzv. superhrubé
			 mzdy, zaokrouhlené do 100 Kč na celé koruny nahoru a nad 100 Kč na celé
			 stokoruny nahoru (základ pro výpočet zálohy musí být jako doposud uveden na
			 mzdovém listě).
     Při tomto výpočtu musí ale zaměstnavatel zjistit, zda
			 hrubý zdanitelný příjem (zúčtovaný nebo vyplacený v úhrnu za kalendářní měsíc)
			 u zaměstnance nepřevyšuje 4násobek průměrné mzdy. Pokud převyšuje, pak se
			 záloha ještě zvyšuje o solidární zvýšení daně podle
			 § 38ha ZDP. To se vypočte ve výši 7
			 % z kladného rozdílu mezi zdanitelným příjmem v tzv. hrubé výši a 4násobkem
			 průměrné mzdy (tento kladný rozdíl musí být uveden nově též na mzdovém listě).
			 Zaokrouhlování vypočtené částky solidárního zvýšení daně není v ZDP
			 upraveno (tato částka se ale na mzdový list neuvádí), a proto se podle
			 § 146 odst. 3 daňového
			 řádu vypočtená částka solidárního zvýšení…