Sněmovní tisk č. 695/2012 obsahuje změnu daňových a pojistných
			 zákonů v souvislosti se snižováním schodků veřejných rozpočtů. Tento článek
			 vychází, z důvodu redakční uzávěrky čísla, která byla v polovině prosince, z
			 právního stavu k tomuto datu; tedy z předpokladu, že po případném zamítnutí
			 návrhu Senátem a přehlasování Poslaneckou sněmovnou rozhodne o definitivní
			 platnosti návrhu prezident v závěru roku 2012.
     Návrh změny zákona o daních z příjmů obsahuje mimo jiné
			 zavedení příplatku k dani z příjmů fyzických osob ve výši 7 % z příjmů
			 plynoucích ze závislé činnosti a podnikání přesahující maximální vyměřovací
			 základ pro pojistné na sociální pojištění označovaný jako solidární zvýšení
			 daně. Toto opatření je dočasné pro období let 2013 až 2015.
     Do zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
			 pozdějších předpisů, se vkládá nové ustanovení:
§ 16a - Solidární
			 zvýšení daně
- Při výpočtu podle
				  § 16 se daň zvýší o solidární zvýšení
				  daně. 
- Solidární zvýšení daně činí 7 % z kladného rozdílu mezi - součtem příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně podle
						§ 6 a dílčího základu daně podle
						§ 7 v příslušném zdaňovacím období a 
- 48násobkem průměrné mzdy stanovené podle zákona upravujícího
						pojistné na sociální zabezpečení. 
 
§ 38ha - Solidární
			 zvýšení daně u zálohy
- Při výpočtu podle
				  § 38h odst. 2 se záloha
				  zvýší o solidární zvýšení daně u zálohy. 
- Solidární zvýšení daně u zálohy činí 7 % z kladného rozdílu
				  mezi - příjmy zahrnovanými do základu pro výpočet zálohy a 
- 4násobkem průměrné mzdy stanovené podle zákona upravujícího
						pojistné na sociální zabezpečení. 
 
- Mzdový list musí za každý kalendářní měsíc obsahovat částku
				  odpovídající rozdílu podle odstavce 2. 
     Solidární zvýšení daně se netýká fyzických osob, které
			 mají pouze příjmy z pronájmu (§ 9 ZDP).
			 Toto zvýšení se týká pouze příjmů ze závislé činnosti a funkčních požitků
			 (rozhodující není základ daně ze závislé činnosti, tedy superhrubé mzdy, ale
			 součet zdanitelných příjmů) a z příjmů z podnikání a jiné samostatné výdělečné
			 činnosti (tam je rozhodující základ daně).
     Pro výpočet solidárního zvýšení daně je rozhodující
			 maximální vyměřovací základ pojistného na sociální zabezpečení, který
			 činí v r. 2013 1 242 432 Kč. Pro výpočet solidárního zvýšení daně u zálohy je
			 rozhodující čtyřnásobek průměrné mzdy pro účely důchodového pojištění, který
			 činí 103 536 Kč.
     Další restriktivním opatřením je zrušení maximálního
			 vyměřovacího základu u pojistného na zdravotní pojištění, které
			 výrazně ovlivní výpočet daně. I v tomto případě se jedná o úpravu platnou
			 pro léta 2013 až 2015.
Příklad č. 1Zaměstnanec dosáhl v lednu 2013 mzdy ve výši 180 500
				Kč.
Daňový základ: 
180 500 × 1,34 = 241 870 Kč
Záloha daně: 
241 900 × 15 % = 36 285 Kč
Solidární zvýšení daně: 
180 500 - 103 536 (4násobek
				průměrné mzdy) = 76 964 Kč
76 964 × 7 % = 5 387,48 Kč, zaokrouhleno 5 388 Kč
Celková záloha daně: 
36 285 + 5 388 = 41 673
Za předpokladu, že poplatník není poživatelem důchodu a
				podepsal Prohlášení, uplatní se sleva na poplatníka ve výši 2 070 Kč. Nemá-li
				další daňové výhody (např. sleva na invaliditu, daňové zvýhodnění na
				nezaopatřené dítě atd.), činí daňová povinnost 39 603 Kč (41 673 - 2 070 = 39
				603).
Zaměstnavatel odvede zálohu na daň včetně solidárního zvýšení
				na účet s předčíslím 713, a to do 20. kalendářního dne následujícího
				měsíce.
      Zaměstnanec, u kterého bylo uplatněno solidární zvýšení
			 daně u zálohy daně , byť v jediném kalendářním měsíci zdaňovacího období, je
			 povinen podat daňové přiznání.
     Další s tím související změna se týká náležitostí
			 mzdového listu (§ 38j ZDP). Na mzdovém
			 listu…